Lysdiodens betydelse
Centralenhetens lysdiod ger dig information om larmsystemets status i realtid. De olika färgerna finns för att visa vad som händer eller vad som behöver justeras.
Om dioden ger ett fast sken:
Grönt - Centralenheten strömförsörjs av strömkabeln, har kontakt med internet och har godkänd GSM-täckning.
Gult - Centralenheten strömförsörjs av det uppladdningsbara batteriet, har kontakt med internet och har godkänd GSM-täckning.
1. Säkerställ att strömkabeln sitter ordentligt ansluten i centralenhetens utgång märkt POWER samt i ett fungerande el-uttag.
2. Om det gula blinkandet fortsätter trots detta, testa att starta om centralenheten via dess resetknapp.
3. Skulle det gula blinkandet kvarstå efter omstart, kontakta teknisk support.
Rött - Centralenheten har inte startat upp på rätt sätt.
1. Tryck in resetknappen och försök igen.
2. Om problemet kvarstår efter detta, kontakta teknisk support.
Vitt- Centralenheten hämtar information från olika larmservrar.
Om dioden blinkar med olika färger:Grönt och blått - Centralenheten strömförsörjs av strömkabel men saknar kontakt med internet. (Har man valt att inte koppla centralenheten till en router är detta hur den kommer blinka som standard).
1. Säkerställ att nätverkskabeln sitter i centralenhetens utgång märkt INTERNET och andra änden i en utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
2. Om kopplingen stämmer; testa en annan utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
3. Om detta inte hjälper, starta om centralenheten via dess resetknapp.
4. Om det blå blinkandet kvarstår trots ovan steg, kontakta teknisk support.
Grönt och lila - Centralenheten strömförsörjs av strömkabel men har svag eller ingen GSM-täckning.
1. Om det lila blinkandet fortsatt mer än 12 timmar, testa att omplacera centralenheten och starta om via dess resetknapp.
2. Skulle det lila blinkandet kvarstå efter omplacering, kontakta teknisk support.
Grönt, blått och lila - Centralenheten strömförsörjs av strömkabel men saknar kontakt med internet och har svag eller ingen GSM-täckning. (Har man valt att inte koppla centralenheten till en router kan man bortse från det blå blinkandet, hoppa då direkt till steg 5).
1. Säkerställ att nätverkskabeln sitter i centralenhetens utgång märkt INTERNET och andra änden i en utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
2. Om kopplingen stämmer; testa en annan utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
3. Om detta inte hjälper, starta om centralenheten via dess resetknapp.
4. Om det blå blinkandet kvarstår trots ovan steg, kontakta teknisk support.
5. Om det lila blinkandet fortsatt mer än 12 timmar, testa att omplacera centralenheten och starta om via dess resetknapp.
6. Skulle det lila blinkandet kvarstå efter omplacering, kontakta teknisk support.
Gult och blått - Centralenheten strömförsörjs av det uppladdningsbara batteriet och saknar kontakt med internet. (Har man valt att inte koppla centralenheten till en router kan man bortse från det blå blinkandet, ignorera då steg 4-7).
1. Säkerställ att strömkabeln sitter ordentligt ansluten i centralenhetens utgång märkt POWER samt i ett fungerande el-uttag.
2. Om det gula blinkandet fortsätter trots detta, testa att starta om centralenheten via dess resetknapp.
3. Skulle det gula blinkandet kvarstå efter omstart, kontakta teknisk support.
4. Säkerställ att nätverkskabeln sitter i centralenhetens utgång märkt INTERNET och andra änden i en utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
5. Om kopplingen stämmer; testa en annan utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
6. Om detta inte hjälper, starta om centralenheten via dess resetknapp.
7. Om det blå blinkandet kvarstår trots ovan steg, kontakta teknisk support.
Gult och lila - Centralenheten strömförsörjs av det uppladdningsbara batteriet och har svag (eller ingen) GSM-täckning.
1. Säkerställ att strömkabeln sitter ordentligt ansluten i centralenhetens utgång märkt POWER samt i ett fungerande el-uttag.
2. Om det gula blinkandet fortsätter trots detta, testa att starta om centralenheten via dess resetknapp.
3. Skulle det gula blinkandet kvarstå efter omstart, kontakta teknisk support.
4. Om det lila blinkandet fortsatt mer än 12 timmar, testa att omplacera centralenheten och starta om via dess resetknapp.
5. Skulle det lila blinkandet kvarstå efter omplacering, kontakta teknisk support.
Gult, blått och lila - Centralenheten strömförsörjs av det uppladdningsbara batteriet men saknar kontakt med internet och har svag eller ingen GSM-täckning. (Har man valt att inte koppla centralenheten till en router kan man bortse från det blå blinkandet, ignorera då steg 4-7).
1. Säkerställ att strömkabeln sitter ordentligt ansluten i centralenhetens utgång märkt POWER samt i ett fungerande el-uttag.
2. Om det gula blinkandet fortsätter trots detta, testa att starta om centralenheten via dess resetknapp.
3. Skulle det gula blinkandet kvarstå efter omstart, kontakta teknisk support.
4. Säkerställ att nätverkskabeln sitter i centralenhetens utgång märkt INTERNET och andra änden i en utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
5. Om kopplingen stämmer; testa en annan utgång i din router märkt LAN eller ethernet.
6. Om detta inte hjälper, starta om centralenheten via dess resetknapp.
7. Om det blå blinkandet kvarstår trots ovan steg, kontakta teknisk support.
8. Om det lila blinkandet fortsatt mer än 12 timmar, testa att omplacera centralenheten och starta om via dess resetknapp.
9. Skulle det lila blinkandet kvarstå efter omplacering, kontakta teknisk support.
Grönt och rött - Centralenheten strömförsörjs av det uppladdningsbara batteriet och är tillkopplad på Borta-läge.
Grönt och gult - Centralenheten strömförsörjs av det uppladdningsbara batteriet och är tillkopplad på Hemma-läge.
Har din centralenhet tappat kontakten med larmservern?
Vanligtvis löser den här typen av problem sig själva. Oftast är dessa problem orsakade av störningar för huvudenheten.
Detta kan komma av ett antal orsaker, de flesta beror på störningar från nätverks-/GPRS-distributörerna eller din internetleverantör, vilket är anledningen till att när de löser sina problem så ansluter systemet sig själv på nytt.
Andra orsaker kan vara att störningen kommer inifrån huset på den placering som centralen är monterad på, till exempel om något har förändrats i huset och att placeringen av huvudenheten inte längre är optimal eller kanske att den är placerad nära router, tv-mottagare eller mediaskåp, avståndet till dessa typer av enheter bör vara minst 2 meter.
Om du har din centralenhet ansluten till din router rekommenderar vi även att du kontrollerar om din router har kontakt med internet.
Om huvudenheten inte återansluter sig själv inom en rimlig tid och håller sig ansluten är vår rekommendation att resetar centralenheten.
Du gör detta genom att:
- Trycka på reset-knappen (den är placerad strax intill strömkabeln på centralenheten) Klicka här för att se en video på hur du gör detta
Alternativt så kan du även göra en omstart av centralen:
- Detta gör du genom att koppla ur strömsladden och sedan ta loss batteriet ur centralenheten. För att kontrollera att den är helt strömlös kan du kolla på framsidan av enheten och se att inte det lyser något på dioden i högra hörnet.
- Vänta i cirka 2-3 minuter innan ni först återansluter strömkabeln och efter det batteriet.
- Efter ett par minuter så bör du få ett meddelande som bekräftar att enheten är återansluten till den primära servern.
Om detta inte löser problemet föreslår vi att du tillfälligt flyttar enheten för att se om det är placeringen av enheten som är problemet.
Om huvudenheten ansluter till servern igen och förblir ansluten skulle vi föreslå att centralenheten monteras på denna plats.
Centralenheten kopplar inte upp på Internet
En vanlig orsak till att centralenheten inte kopplar upp sig mot internet har att göra med att sladden sitter i fel uttag.
På centralenheten finns det 3 st uttag. Om ni kontrollerar på baksidan ser ni u att det står vilket uttag som är till för vad.
Uttaget till internetkabeln och till sirensladden ser likadana ut men behöver då såklart sitta inkopplat korrekt. Mittenuttaget är till för sirensladden.
Om ni kontrollerat uttaget och centralen fortsatt inte kopplar upp på internet bör ni kontrollera er router och så att centralen är inkopplad korrekt. Testa även att byta uttag på routern om centralen fortsatt inte kopplar upp samt den internetkabel som ni använder.
Kom ihåg att bara för att WIFI är uppkopplat så betyder det ej att router kopplar upp på internet, vi rekommenderar därför att ni kontrollerar att ni kan ansluta till internet genom att gå in på valfri sida eller App.
Hittade du inte svaret på din fråga eller vill ge oss feedback? Vänligen meddela oss genom att trycka här