Ett provlarm driftsätter ditt larmsystem - det måste du göra.
Utöver att ett provlarm driftsätter ditt larmsystem kontrolleras även kontakten med både larmcentral och driftcentral. På larmcentralen jobbar operatörer dygnet runt, året om och vidtar rätt åtgärd snabbt om olyckan är framme. Driftcentralens funktion är att varje dygn kontrollera ditt larmsystems funktion. Vid en funktionsstörning meddelas du via e-post, sms och pushmeddelanden i Alert Alarm App.
För att genomföra ett provlarm på Centralenhet version 2:
- Gå till Inställningar i Alert Alarm App.
- Under Dina larmsystem, välj det larmsystem du önskar genomföra provlarmet på.
- Välj Provlarm under Funktioner.
- Tryck på Starta Provlarm.
- Bekräftelse visas i appen "Provlarm Utfört"
För att genomföra ett provlarm på Centralenhet version 1:
- Tryck "Shift" sedan 0
- Rösten ska säga: “Ange larmmottagare”, ange då larmmottagare genom att trycka på "Yes"
Centralen kommer då i sin tur att svara "provlarm 0 kvitterat, provlarm 1 kvitterat, provlarm utfört, funktion normal."
Det kan ta upp till ett par minuter att genomföra ett provlarm.
Om det är första gången som du genomför ett provlarm kommer en operatör från larmcentralen kommer att kontakta dig, du kommer dessutom att få ett push- meddelande i appen samt e-post och SMS. Det säkerställer även att vi har rätt uppgifter till dig så att larmcentralen snabbt kommer i kontakt med dig för att sätta in rätt åtgärd om olyckan är framme på riktigt.
När ditt larmsystem driftsatts aktiveras din provdriftsperiod på 14 dagar. Om larmet går under den perioden blir du uppringd av larmcentralen men inga väktarutryckningar sker.
Ta chansen och använd larmet så mycket som möjligt under provdriften. Då blir du snabbt trygg och säker på hur det fungerar.
Hittade du inte svaret på din fråga eller vill ge oss feedback? Vänligen meddela oss genom att trycka här