Vad innebär ett funktionsprov?
Det finns två olika typer av funktionsprov, automatiska och manuella. Det manuella är ett prov som du kan göra på egen hand, se hur du gör genom att klicka på länkarna nedan:
Manuellt Funktionsprov - Centralenhet GPRS (Version 1)Manuellt Funktionsprov - Centralenhet Internet (Version 2)
Automatiska funktionsprov utförs kontinuerligt i ditt larmsystem. Centralenheten kontrollerar att det finns kontakt med larmsystemets samtliga trådlösa enheter. Om någon av dina trådlösa enheter inte har haft kontakt med din centralenhet på 28 timmar kommer du meddelas via e-post och ett pushmeddelanden via Appen.
E-post: skickas till huvudanvändaren
Pushnotis: skickas till samtliga app-användare
Om ditt larm har rapporterat ett misslyckat funktionsprov ser du vilken enhet det rör sig om under enheter i Alert Alarm appen.
Nedan bild är ett exempel*
De vanligaste orsakerna till att ett automatiskt funktionsprov har misslyckats
- Har du monterat upp alla enheter?
När vi levererar ett nytt larmsystem till dig programmerar vi larmet så att alla trådlösa enheter kommunicerar med din centralenhet. Om du väljer att inte montera någon av de trådlösa enheterna kommer det att generera ett felmeddelande. Se då till att du monterar enheten så snabbt du kan. Om du inte har för avsikt att använda enheten ber vi dig att kontakta kundsupport för att få hjälp med detta.
- Var det mer än ett år sen du sist bytte batterier i larmet?
Om du tidigare har fått ett meddelande om att ett batteri har låg spänning och du inte har bytt batteriet kommer enheten efter en tid att tappa kontakten med centralenheten. Då kommer ett meddelande om funktionsfel att skickas ut. Byt batteriet i den berörda enheten.
- Är det en ny trådlös enhet på väg till dig?
För att underlätta för dig som kund har vi förprogrammerat din trådlösa enhet. Centralenheten förväntar sig att få en signal från den trådlösa enheten men får inte det på grund av att batteriet inte är anslutet. Detta kan resultera i att du får ett meddelande om att det automatiska funktionsprovet misslyckats. När du sedan ansluter ditt batteri till den trådlösa enheten kommer du att få ett meddelande om att det automatiska funktionsprovet är återställt.
Om inget av ovanstående stämmer in på ditt larmsystem eller om du får upprepade meddelanden om att ett automatiskt funktionsprov misslyckats ber vi dig att kontakta kundsupport.
Läs även mer om hur du felsöker dina enheter genom att Klicka här
Hittade du inte svaret på din fråga eller vill ge oss feedback? Vänligen meddela oss genom att trycka här