Ett provlarm driftsätter ditt larmsystem - det måste du göra
Utöver att ett provlarm driftsrätter ditt larmsystem kontrolleras även kontakten med både larmcentral och driftcentral. På larmcentralen jobbar operatörer dygnet runt, året om och vidtar rätt åtgärd snabbt om olyckan är framme. Driftcentralens funktion är att varje dygn kontrollera ditt larmsystems funktion. Vid en funktionsstörning meddelas du via sms, e-post och som pushmeddelanden i Alert Alarm App.
För att genomföra ett provlarm trycker du på centralenheten:
- Tryck: SHIFT sedan 0,
- Centralenheten säger: “ange larmmottagare”
- Tryck: YES (då anger du larmmottagare)
- Centralenheten säger inom ett par minuter: “provlarm 0 kvitterat, provlarm 1 kvitterat, provlarm utfört, funktion normal”.
Hur du vet att det fungerar
När du har genomfört ett provlarm för första gången kommer en operatör att ringa dig för att bekräfta att ditt larmsystem nu är driftsatt. Det här även en viktig test då du nu har säkerställt att larmcentralen snabbt kommer att kontakta dig för att sätta in rätt åtgärd om olyckan är framme på riktigt.
Som bekräftelse på att driftcentralen har tagit emot ditt provlarm får du sms, e-post och pushmeddelanden via Appen - under förutsättning att du har godkänt Appen att skicka pushmeddelanden.
Bekräftelse till kunder med äldre abonnemang helt utan uppkoppling till larmcentral
Om ditt larm är anslutet till mobiltelefon får du och andra utvalda mobiltelefoner endast ett sms, e-post och pushmeddelande som bekräftelse på att provlarmet har kommit fram. Denna information kommer även att lagras i händelseloggen som finns i Appen. Tänk på att inte ha Appen öppen vid tillfället för provlarmet - då skickas inte pushmeddelanden.