Vid vilken typ av larmhändelse en väktare rycker ut beror på vilken typ av larmtjänst du har valt.
Väktarutryckning vid både inbrott och brand
Vid ett inbrottslarm, brandlarm och läckage meddelas Securitas Direct larmcentral direkt om händelsen. Larmcentralen är öppen dygnet runt, året om. Operatören på larmcentralen agerar normalt inom 30 sekunder och tar snabbt reda på vilken åtgärd som ska sättas in. Vid behov skickas en väktare.
Vi använder Securitas väktare som med Sveriges största väktarkår ger dig snabba utryckningstider. På plats kontrollerar väktaren din bostad och vid ett inbrottsförsök åtgärdas skadan för att säkra ditt hem. Beroende på situationen påkallar vi även polis eller brandkår.
Väktarutryckning endast vid brand
Vid alla typer av larm aktiveras larmets siren, vid rökutveckling aktiveras även rökdetektorns siren. Parallellt skickas ett pushmeddelande till dig och de personer du har valt.
Dessutom vid brandlarm - meddelas även larmcentralen där välutbildade operatörer agerar inom 30 sekunder för att snabbt ta reda på vilken åtgärd som ska sättas in. Vid ett brandlarm ingår bland annat fria väktarutryckningar.
Om du löser ut larmet av misstag
- Larma av genom att ange din larmkod på manöverenheten. Du kan även larma av med hjälp av Alert Alarm App.
- Vänta på att larmcentralen kontaktar dig via telefon eller sms. När larmcentralen kontaktar dig via telefon kommer de be dig om ditt kodord som du angav på ditt kundavtal.
Vi vill att du ska använda ditt larmsystem varje dag. När du gör det är sannolikheten stor att du någon gång av misstag löser ut ett larm, det kan hända även den bäste. Våra operatörer på larmcentralen är dagligen i kontakt med kunder som av misstag har löst ut ett larm. Det kan vara bra att testa och se vad som händer när du löser ut ett larm, klicka här och läs mer.
Hittade du inte svaret på din fråga eller vill ge oss feedback? Vänligen meddela oss genom att trycka här