När du larmar på och av med Alert Alarm App skickas ett sms. Har du en iPhone gör du detta manuellt och om du har en Android så sker det per automatik i bakgrunden.
I appen används två koder
- App-kod: den valde du själv när du installerade appen. Den är fyrsiffrig eller sexsiffrig. App-kodens funktion är att endast du som användare ska komma in i Appen och se larmsystemets status. Olika användare kan ha olika app-koder.
- Larmkod: Varje gång du larmar på och av kommer appen att be dig om din larmkod. Larmkoden du då anger är den du har valt till din centralenhet.
Felsökning larma på och av
Om du har problem att larma på och av med Alert Alarm App ber vi dig att med appen larma på hemmaläge när du står bredvid centralenheten. Lyssna därefter på vad centralenheten svarar.
Centralenheten svarar: "fjärrkontroll fel 0"
När du larmar på anger du en larmkod. Denna larmkod måste stämma överens med den larmkod du har angett i centralenheten. Du kan kontrollera din larmkod genom att på centralenheten trycka:
- Off
- Centralenheten svarar: "Ange kod"
- Ange din larmkod
- Centralenheten svarar: "Inbrottslarm från" (rätt larmkod) eller "fel kod"
Instruktion för hur du byter centralenhetens larmkod hittar du här.
Centralenheten svarar: "fjärrkontroll fel 1 eller fjärrkontroll fel 2"
Det betyder att tiden i centralenheten och telefonen du använder för att larma på och av in inte stämmer överens med varandra. Kontrollera att din telefon visar rätt svensk tid. Visar telefonen rätt tid behöver du ta kontakt med kundsupport.
Centralenhetens svar uteblir
Prova att radera appen från telefonen och installera den på nytt. Läs mer här hur du går till väga för att komma igång med appen. Prova därefter att larma på hemmaläget när du står bredvid centralenheten och lyssna på centralenhetens svar.
Om det inte hjälper att ominstallera appen ber vi dig att kontakta kundsupport.
Hittade du inte svaret på din fråga eller vill ge oss feedback? Vänligen meddela oss genom att trycka här